Thema Editie 2025

Overal geschiedenis. Ik zie wat jij niet ziet!

Heb je je al wel eens afgevraagd welke historische feiten er rondom je heen aanwezig is? Op je school, je buurt of stad? Is er een gebouw in de buurt waarachter historische geheimen schuilen? Of zijn er historische figuren dit tot nu toe niet gekend zijn bij het brede publiek? Of misschien vind je met je klasgenoten goed bewaarde geheimen in de archieven? Of wat zie jij onder de microscoop die wij niet zien? Heb je altijd afgevraagd welke ongeziene impact de grote havens hebben gehad op de samenleving?
Of misschien ben je wel benieuwd naar de rol van missionarissen in de wereld? Welke impact hebben de wereldoorlogen gehad op je stad of school? Of welke rol hebben vrouwen gehad in de wereld?
Er zijn heel wat mogelijkheden en boeiende invalshoeken te onderzoeken!

Met andere woorden ... Ga op zoek naar plaatsen, mensen, gebouwen, kunstwerken, muurschilderingen, standbeelden, straatnamen, kunstenaars, uitvinders, schrijvers, … die minder of niet gekend zijn bij het brede publiek!

Ga met je klas(sen) op onderzoek uit!

  • Kijk om je heen! Wat zie jij dat iemand anders niet ziet? Ga als een echte onderzoeker op zoek naar ongekend geschiedenis!

  • Welke kleine en grote (levens-)verhalen hebben sporen achter gelaten?

  • Waar vind je informatie over de ongekend en onbekende verhalen?

  • Verwerk de verhalen uit het verleden in een creatief innovatief historisch project!

Onder 'Ik zie wat jij niet ziet' verstaan wij

een onbekende historische figuur

een ongekend historisch feit

een onbekende bijdrage of actie

ongekend in Vlaanderen & Brussel

Het thema biedt een brede waaier aan mogelijkheden om te werken aan eindtermen binnen de vakspecifieke en -overschrijdende domeinen. Daarnaast kunnen verbanden gelegd worden met meerdere sleutelcompetenties, waaronder:

Burgerschap m.i.v. samenleven (SC 7)

Leer- en onderzoekscompetenties (SC13)

Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing (SC14)

Sociaal-relationele competenties (SC5)

Cultureel bewustzijn en culturele expressie (SC16)

Digitale competenties en mediawijsheid (SC4)

Ontwikkeling van initiatief, ondernemingszin en creativiteit (SC15)

Nederlands (SC2)

Andere talen (SC3)

Duurzaamheid (SC10)



Alle sleutelcompetenties kunnen verwerkt worden en een plaats krijgen in het creatief innovatief historisch project.
Vakoverschrijdende projecten juichen we toe, maar is geen verplichting om te kunnen deelnemen aan de Vlaamse Geschiedenis Olympiade.

Welke prijzen namen de leerlingen mee?
Uitzonderlijk eerste gedeelde plaats!

1ste laureaat: Onze school tijdens WOI

  • Een dag op schoolreis met je klas: twee activiteiten door ‘Iedereen Verdient Vakantie' van Toerisme Vlaanderen én een gepersonaliseerde goodie bag, strips, noteblocs, post-its, pen, …

1ste laureaat: Kom dat zien! Eene verborgen geschiedenis der kriminaliteit in Gent

  • Een dag op schoolreis met je klas: twee activiteiten door ‘Iedereen Verdient Vakantie' van Toerisme Vlaanderen én een gepersonaliseerde goodie bag, strips, noteblocs, post-its, pen, …

2de laureaat: 'Monsieur Filip': canon en collaboratie

  • Jaarabonnement om meer dan 325 attracties en ontspannende uitstappen geschonken door ‘Riebedebie’ Gepersonaliseerde goodie bags met stripverhaal, noteblocs, pen, boeken, romans, ...

3de laureaat: Wat eet Genk: een mondelinge geschiedenisproject over migratie en eetcultuur

  • Voucher voor een schoolbusreis of webinar geschonken door het ‘Davidsfonds’ Gepersonaliseerde goodie bags met pen, post-its, muntjes, ...

Exhibition Award: Zeven spiegels, zeven verhalen

  • Gepersonaliseerde goodie bag voor elke leerling en leerkracht

Sociale Media Award: Tijdreis door Gent

  • Gepersonaliseerde goodie bag voor elke leerling en leerkracht

Neem een kijkje bij 'Laureaten'. Daar vindt u inspiratieve voorbeelden!

Wil je weten welke 100 kosteloze expertises we aanbieden?
Surf naar '
Expertise-aanbod'!

Deelnemen aan editie 2026!