Wereldoorlog
Propaganda
Interactieve workshop

Politieke propaganda

INTERACTIEVE LEZING

Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.

Je krijgt een interactieve workshop over propaganda. In verschillende interactieve opdrachten komen leerlingen in contact met verkiezingspropaganda van verschillende Vlaamse en internationale politieke partijen.

Aan de hand van origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches van het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) worden leerlingen aangezet om te denken over de vraag ‘Hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen?’.

Het lespakket vertrekt vanuit een specifieke politieke historische context en leert leerlingen inzicht krijgen in de gevaren die schuilen in diverse propagandavormen en -technieken.

Nodig: beamer en scherm

Duur: 1 tot 2 lesuren

Deelnemen met klas?

Schrijf je NU in!

Deelnemen als expert?

Meld je aan!